Morsan har försovit sig. Länge

Morsan vaknade nu!


Vad hände?

Jag skulle ju bjuda Marianne på söndagsmiddag.

Kantarelltoast som förrätt.

Halstrad laxfilé som varmrätt och så skulle jag ha avslutat med kaffe & sherry.

Men vad hände.


När jag kom in i detta märkliga Skärholmens centrum på jakt efter närmaste delikatessdisk som kunde erbjuda lite stil, lite klass så gick jag bet.

Bara massa bulgur burkar, konstiga inläggningar av oformliga turkiska plantor.

Frågade en svartbuskig, vitlöksosande man med hår på ryggen:

•-         Hallå, jag är en äldre dam som kräver respekt. Var kan jag finna färska svenska kantareller? Plockade detta      år?

•-         Kantareller? Mig inte veta vad detta vart.

•-         Svamp! Jag behöver svamp. Sa jag och försökte bibehålla mitt lugn.

•-         Vänta, jag ringa. Sa hårtorken. Förlåt, HÅRTURKEN.

Ringa? Vart då? Har  Abbuhlas livs något centrallager?

Efter en liten stund kom han tillbaka. Luktade nu ännu mer vitlök.

Kände hur håret i min näsa krullade sig.

•-         Varsågoda, sa mannen och räckte över en påse med oformligt innehåll.

•-         Tack då! Sa jag, vad betingar denna påse i pris?

•-         Vad detta kostar du menar?

•-         Ja! (Herregud.! Vart är samhället på väg?)

•-         För dig kompis 450.-

•-         Kompis? Jag känner inte er!

Betalade mannen. Vet ju att färska nyplockade kantareller kostar.

Stil kostar. Klass kan köpas för pengar. Jag vet. Jag har varit med ett tag nu.


När jag kom hem fräste jag upp svampen, rostade bröd och Marianne ringde på dörren.

•-         Kom in raring, sa jag till Marianne och bet mig i tungan för att inte kommentera den fruktansvärda klänningen subban satt på sig. ( lila med ljusrosa applikationer. Fy)

•-         Tack Elli. Och varsågod!

Marianne sträckte över en låda Nobless. Det är tydligen hennes uppfattning om vad man ger bort när man går bort på middag.  

Marianne har aldrig haft orden Stil & Klass som epitet!


Bjöd Marianne att sitta ner på mina vita matsalsmöbler medan jag världsvant hällde upp ett glas vit chardonnay till oss båda. Det ska ALLTID vara vitt till förrätt.  Det stavas klass.

•-         Tack kära Elli, sa Marianne. Vilken fin byxdress i sammet du har på dig! Med en alldeles äkta " Cameltoe"

Oh käre värld. Jag hade glömt att byta om. Denna byxdress i ljusbå sammet har jag BARA när jag är ensam hemma. Tycker att mina clitorisväggar får sånt bra andrum i den. Men ja, jag håller med, den är hiskeligt ful.

•-         Ja,... sa jag, ville ju matcha dig kära lilla du.





Under total tystnad åt vi så min kantarell toast och Marianne drack 2 glas vitt.

Tänker haggan dricka mig ur hus och hem som vanligt?

Sen tänkte jag resa mig upp för att duka av förrätten. Det var det började.....


Det snurrade i mitt huvud, jag började svettas något otroligt, så till den milda grad att peruken gled bakåt och jag fick en perukkant som gick i linje med mina öron.

Marianne började smeka sina hängbröst och samtidigt sjunga de första raderna i " Storstina"

•-         Storstina satt på järsgårn och sket...lalala..Kom och titta...har ni sett min fitta....?

Jag kände plötsligt en enorm lust att smeta in något med laxfilé.

Vinglade in i köket och Marianne efter. Började lägga laxfilé i Marianns bh.

Marianne i sin tur hällde nykokt färskpotatis i min byxdress.

Sen blev det svart. Totalt mörker.

Vaknade igår. 11september. 4 dagar EFTER middagen.

Marianne vaknade nyss. Naken med ena skinkan instoppad i min torktummlare.

Jag vaknade i enbart stay ups på balkongen med en pipa i stjärten.
Nu har Marianne gått.

Och jag sitter med tandtråd och pillar ut könshår i tandprotesen.


Så kära vänner. Köp ALDRIG svamp i Skärholmen.


Morsan.


Ps. Jag, Miss Elli Gant har infört "Morsans Måndag"

Kommer alltså att totalt dominera denna blogg på måndagar.

Och enbart på måndagar.

Är det bra?

Ds.







 


Kommentarer
Postat av: Sussie från Hanky

Vilken upplevelse =)) Roliga svampar kostar massor har du väl lärt av denna upplevelse? skrattar

Äkta nyplockade kantareller kan du få helt gratis hemma hos mig, och det utan biverkningar.

Växer nämligen rakt utanför dörren.../ Kram

2008-09-12 @ 14:17:38
URL: http://hem.passagen.se/susannestromstedt/
Postat av: Mirre

Nej morsan..tvärtom..jag är av naturen nyfiken måste genast testa!

2008-09-12 @ 21:55:56
URL: http://www.hanky.se/HemmafruM
Postat av: DQA

Jag kommer omedelbart efter landning att bege mig till Skärholmen på svampjakt. ( finns det något bra hotell i närheten ) älskar nämligen svamp. Nu i varje fall.

EN ELOGE. en STOR SÅDAN. Längtar till nästa måndag.

2008-09-13 @ 03:38:08
Postat av: Mirre

CZ!!!!VAR ÄR DU?!

2008-09-13 @ 11:29:55
URL: http://www.hanky.se/HemmafruM

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0